Két előadás is utoljára látható Mucsi Zoltán főszereplésében
Május 25-én a III. Richárd betiltva, június 5-én pedig A lány, aki hozott lélekből dolgozott című előadásainkat is utoljára tűzzük műsorra
A Covid-járvány idején, 2020. október 10-én volt a Franciaországban élő világhírű román író, Matei Vişniec darabjának a bemutatója Szikszai Rémusz rendezésében. Vişniec drámáit, melyek középpontjában rendszerint a közelmúltbeli események, a diktatúrák utáni európai identitás és a hatalom nyomása alatt megsemmisülő ember áll, Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendenek, csak Romániában harminc darabját állították színpadra a kommunista cenzúra megszűnése után. A III. Richárd betiltva című munkája szorosan kapcsolódik az állam szabadságtipró működéséhez, amely előbb-utóbb kihat a kultúrára is, ám éppen emiatt válik a művészet az ellenállás egyik elengedhetetlen eszközévé:
„Hogyan torzít el a félelem? És hogy a megfelelni akarás? Hogy a túlélési ösztön? Hogyan mondjunk igazat, anélkül, hogy igazmondásunkkal ártanánk magunknak, szeretteinknek, lehetőségeinknek, munkánknak, karrierünknek? Össze lehet-e egyeztetni a belső szabadságot, ami az alkotáshoz elengedhetetlen, egy világgal melynek vezetői csakis a feltétlen engedelmességet, a lojalitást és a gondolattalan, gondolkodás nélküli parancsvégrehajtást tartják mércének.” Szikszai Rémusz
A 2011-ben megalakult Vádli Alkalmi Színházi Társulásnak és Szikszai Rémusznak nem ez volt első politikus előadása a Szkénében: első produkciójuk, a máig nagy sikerrel futó Caligula helytartója, a többszörösen díjazott I. Erzsébet, a Tatabányai Színházzal közös Macbeth, és a szintén koprodukciós Kutyaharapás ugyancsak élénken reflektál a jelenkor aktuális küzdelmeire.
A megszokott alkotógárdához – Nagypál Gábor, Kaszás Gergő, Fodor Tamás – a III. Richárd betiltva című előadásban a Meyerholdot alakító Mucsi Zoltán és Bánfalvi Eszter is csatlakozott, akit később Moldvai Kiss Andrea váltott. Maga Szikszai Rémusz, akárcsak a Macbeth-nél, ezúttal is tudatosan formálta át színházi gondolkodását: a klasszikus megoldások helyett ezúttal teret nyer a fizikalitás nyelve, amely kiegészül a bábszínház igen gazdag eszköztárával.
Kritikák az előadásról:
„Megrendítő haláltáncot és moralitásjátékot látunk egy szürreális rémálomban. (...) A kiegyensúlyozott színészi összjáték mellett Szikszai Rémusz izgalmas rendezésének Mucsi-Meyerhold kiszipolyozott, a harmóniáját és egységét visszanyerni kívánó teste „a” szereplője.” Szekeres Szabolcsart7.hu
„Mucsi finom nüanszokkal teli, gazdag játékát hasonlóan pompás alakítások keretezik, meg lehet köztük építeni az orbitális magányt, mert végülis erről van szó – csudára összeérett ez a Vádli, és hibátlanul illeszkednek közéjük az újak is.” Csáki Judit, revizoronline.hu
„A remek mellékszereplők mellett Szikszai Rémusz szokásosan magas színvonalú, a fizikai színház bizonyos elemeit is felvonultató rendezésére a koronát Mucsi Zoltán Meyerholdja teszi fel. Mucsi szinte végig a színen van, koncentrált, erős játéka, színpadi jelenléte sokáig velünk marad.” Váradi Nagy Péter
„Szikszai Rémusz rendezésének egyik fontos érdeme, hogy sikerül minket érdekeltté tenni a művészettel kapcsolatos, bennünket csupán közvetve érintő érzelmekben és gondolatokban is, amelyeket az abszurd ráadásul egy fokkal intellektuálisabbá is tesz. Nem csupán gondolkodnivalót, de kedvet is ad a gondolkodáshoz.” Török Ákos: Amikor jobban szeretjük III. Richárdot
„Ha a színházcsinálás mottója az, hogy „jókor, jó helyen, jól”, akkor a Szikszai Rémusz rendezte III. Richárd betiltva pompásan megvalósítja ezt. Az előadás ugyanis érzékenyen reagál a világunk éppen adott problémáira, különösen a színház és hatalom viszonyára. Ehhez a Szkéné intézményesült függetlensége, kicsi játéktere, zsúfolt auditóriuma pompás helyet biztosít.” Almási Zsolt: Magára maradni jókor, jó helyen
****
Hozott lélek című, 2015-ben megjelent kötetéből Háy János azonos címmel írta színpadra A lány, aki hozott lélekből dolgozott című novellát, amelynek ősbemutatójára 2018 szeptemberében került sor a Szkénében. A színpadi műben egy fiatal rendőr faggat egy pszichológust azt „nyomozva”, hogy a lánnyal vagy bárkivel lefolytatott kezelés segít-e, segíthet-e abban, hogy az ember elkerülje saját sorsát. Egyáltalán: van-e felelősségünk a másik ember életéért? Mucsi Zoltán mellett Kovács Krisztiánt és Moldvai Kiss Andreát láthatjuk Szabó Máté rendezésében, akinek ez volt a negyedik munkája a Nézőművészeti Kft.-vel (Havanna, A gondnok, A zsidó).
„– Ezúttal több szereplő bőrébe is belebújsz.
– Igen, a főszereplő Nő pszichológusát alakítom, de én játszom a férjét, a szeretőt is, és időnként egy plasztikai sebész bőrébe is belebújok. A karakterek mellett nagyon izgalmas az, ahogyan Háy szereplői ide-oda ugrálnak az időben: a néző tanúja lehet a nő és a pszichológus beszélgetésének, majd hirtelen visszaugrunk a nő múltjába, ahol feleségként látjuk őt viszont, és a férjével való kapcsolatát mutatjuk meg – tehát olyan az egész, mintha a pszichológus fogadóórája közben elevenednének meg a már megtörtént események.” nyilatkozta Mucsi Zoltán kortársonline.hu-nak a bemutató előtt.
„Mucsi Zoltán Háy szövegeinek specialistája, szakértője. A Nehéz és A Halottember – mindkettő Bérczes László rendezésében – legalábbis ezt bizonyítja. Az önmarcangoló értelmiségi kínlódások, tépelődések, rágódások széles skáláját képes megmutatni, miközben ezeknek a nyavalygásoknak önsajnáló, nárcisztikus oldalát is érezteti. A mostani darab pszichiátere kicsit más, bár alapjában hasonló. Az előbbi értelmiségi öntudatos, mondhatni öntelt változata. Büszke arra, hogy túlteszi magát a kételyein. Azonosul a feladatával, bár nemigen hisz benne. A többi férfit pedig, akit megjelenít, a lélekgyógyász értelmezésében adja. Nem változik át látványosan, inkább csak szerepjátékkal segít a lelki bajaival hozzá forduló páciensnek a történések felidézésében.
Moldvai Kiss Andrea félénk, visszahúzódásra hajlamos, talán kissé életidegen, ha nem életképtelen asszonyt alakít, aki mégis kénytelen élni. De szinte mindent, amivel az élet jár, szenvedéssel teli feladatként él meg. Kényszeredetten alkalmazkodik a helyzetekhez, amelyekbe az élet sodorja. Kelletlenül, de követi a mintákat. Mást nem tehet, mást nem is képes tenni.
Kovács Krisztián nyomozóként jelentékeny értetlenséggel, ámuló rácsodálkozással szemléli, hallgatja, olykor kommentálja a rendőri szemmel átláthatatlan, rendőri észjárással értelmezhetetlen, megfoghatatlan, intézkedésre teljességgel alkalmatlan történéseket. Ő lenne a norma, a mérce, az ellenpélda? Inkább rezonőr, szemtanú, aki éppoly tehetetlen, mint a tragédia elszenvedői.” Zappe László, fidelio.hu
„Nem állítom, hogy Háy története szeretetlen, de a reménytelenség bele van kódolva. Az viszont, hogy ez a reménytelenségi sík jelen esetben nem homokos és vizes, nem balladásan fojtogató, hanem „csak” torokszorító, Szabó Máté érdeme.” Papp Tímea, revizoronline.hu
„Egyúttal mindvégig rácsodálkozhatunk Mucsi Zoltán érett jellemformáló művészetére, amelyben életismeret, emberismeret, s figuráinak olyan mélyről fakadó ironikus láttatása figyelhető meg, amely aztán az előadás legfőbb humorforrásává válik. Az a kőkemény, ám szenvtelenül hideg, szinte érzelemmentesen leíró ábrázolásmód, amely Háy művét jellemzi, Mucsi ajkán kap olyan érzékien dévaj, rezignációmentesen rideg, már-már jegesen cinikus megformálást, amely egyfajta koherens világnézet, létszemlélet lenyomatává válik. Háy az emberi viszonyokban dúló traumákról tudósít, szétzilált, kiégett kapcsolatokról, illúziótlanul komoran, szarkasztikusan. Az előadás ezt bontja ki színesen, elevenen, gyilkos humorral. Bravúros, ahogy a Mucsi játszotta figurák finom iróniával áttűnnek egymásba.” Kovács Dezső, szinhaz.net
„Moldvai Kiss Andrea amolyan Everywoman, aki tehetetlen az önbeteljesítő jóslatokkal szemben. Nem sínre, de vakvágányra állítódott az élete. Nő, aki az anyát is viszi magában tovább, ezért játssza mindkét szerepet. Pedig ő élni szeretne, a küzdelemből azonban csak sodródás lesz. Át- és visszaalakulásai bámulatosak, egyszerre van benne meg a fiatal, az érett, a lázadó, a reménykedő, a küzdő és a mindent feladó, az anya meg a lány.” Papp Tímea, revizoronline.hu
„Háy János drámája elképzelhetetlen lenne Mucsi Zoltán érdes színészete nélkül. Keserű humorral hívják fel a figyelmünket arra, hogy cipeljük elődeink összes terhét. A lány, aki hozott lélekből dolgozott a Szkéné Színházban vitriolos kritikája a boldogtalanságunknak.” Szekeres Szabolcs: A nyelv öröme
Háy János: A lány, aki hozott lélekből dolgozott (a teljes novella) »»