Szkéné Színház
  • Szkéné
    • Történet
    • 50 SzkéNÉv
    • Alkotók, társulatok
    • Technikai információk
    • Nonprofit Kft.
  • Előadások
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Videóajánló
  • Rakpart3.
    • Mindenki.ért
    • Íróműhely
    • Köztünk marad
  • Kapcsolat
  • Fotógaléria
  • Sajtó
  • Jegy
    • Online jegyvásárlás
    • Online bérletvásárlás
    • Jegyinformációk
    • Online ajándékutalvány
  • Elérhetőség
banner
banner

Helen Edmundson: Irtás

2014. február 4.
Sényi Fanni próbanaplója

 1. hét

Esik az eső. Párás, nyirkos az idő, mikor az Irtás próbája megkezdődik reggel kilenckor egy kietlen tartományban, a SÍN Kulturális Központban. Ez már a második, a visszaolvasó próba. Egy hét, és megérkezik a többtucat zsák koromfekete föld, a párásító berendezés, és kicsit később a négy életnagyságú farkas: a készülő előadás alap díszlet-kellékei. Ezek még teljesebbé teszik majd a misztikus ír atmoszférát, az előadás alaptónusát. „Nem történelmi darabot csinálunk" (Horváth Csaba) annak ellenére, hogy konkrét, brutális eseményeken alapszik a történet.Helen Edmundson írónő különös darabjának homályos, fenyegető hangulata az előadásban balladaival vegyül – ez a terv. Ma még csak laptopról megy az ír muzsika, holnap lesz az első igazi zenés próba. Az élőzene meghatározója és folyamatos kísérője lesz az előadásnak, gael dallamokkal, hangszerekkel. Kiteljesül a kép: Írország lesz bent is, kint is.

2. hét
Megérkeztek.
Két napja a próbaterem előtt sorakoznak a földes zsákok. Azért sem kerülnek beljebb, mert a tervezett mennyiség alatt beszakadna a Szkéné színpada. Előbb lazítani kell, könnyíteni súlyán. Levegőt kell vennie.
A föld nehéz, nem mozdul. Nem lágy, nem hajlítható, nem rugalmas. Az Irtásban majd minden szereplőnek ugyanilyen stabil hite, álláspontja van. Identitásuk mázsasúlya nyomja vállukat. Maradnak, földrajzilag, lelkileg ott, ahol vannak, még ha be is szakad alattuk a föld. Földeáki Nóra, Ostorházi Detti, Kádas Jocó és Nagy Norbi alkotják az ír klánt, és egyre inkább íresednek, egyre jelenésszerűbb a kinézetük, főleg a két lánynak. Fekete haj, talpig fekete ruha (három réteg nadrággal, mert a próbaterem alattomosan hideg), égő szemek, hófehér bőr. Detti kinn áll, mondja a szöveget, és egyszer csak kimutat az ablakon: „Esik a hó!"Horváth Csabánál valahogy minden harmonizál. Színészei ugyanolyan földemberek, mint az Irtás karakterei, de itt, a SÍNben mindenki a legnagyobb biztonságban van együtt.  Csendben figyelnek. Hallgatják, ahogyan a duda lélegzik. Néha sípol kicsit, szuszog, hortyog – mint egy csecsemő, alvás közben. Halkan mondják a szöveget, miközben Nagy Norbi, az újszülött, a dudán keresztül lélegezve szendereg.

Lassan végigérünk a jeleneteken, súgni alig kell. Az alap szó-mozdulat kötések rögzültek, és egyre több humor nyílik, ahogy a szöveg megmozdul. Csaba olyan zsigeri mélyelemzést ad a szereplőkhöz, minta mindegyik ő maga lenne. Érti és érzi őket, és egyszerűen, tisztán el is mondja.

Nyugalom van.
De.
El fogják venni az otthonunkat.
El fogják venni az otthonunkat.

A Szkéné Színház és a Forte Társulat Helen Edmundson Irtás c. közös előadásáról Sényi Fanni, az SzFE dramaturg szakos hallgatója ír próbanaplót!

 

Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kulturális Alap Műhely Interticket - Jegy.hu Klubrádió Theater Online

Szkéné Színház / 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3. II. em. / 06 20 384 6049 / info@szkene.hu / Adatkezelési tájékoztató